Ratibořic, ale i před rozhodnutím, že se s »milými dušemi« shledá před jarem. Nenapsala jí básnířka na jaře, tedy v časném létě 1844. S tím shoduje se také vlastní komentář B. Němcové, v němž vedle nesprávného datování (na podzim 1844) uvádí: »Seděla jsem u okna a dívala se na bašty - všickni šli na procházku, já nemohla ještě ven - zpomínky - rozjímání - náramná tesknota - byly původem této nepatrné básničky.«31 Již tento výklad o vzniku básně prozrazuje, že v »Touze« jest plno vnitřní pravdivosti; ale ta promíšena jest k nepoznání sentimentální konvencí tehdejší módní lyriky. Ani milostná idyla v první části, kde básnířka mluví o šťastném milování s určitým milencem, ani líčení matky a otce v kratším oddíle druhém neshoduje se se skutečností, jak ji známe z korespondence i literární fixace B. Němcové. Leč naopak úvodní verše: »Kdy vás spatří oko moje. hory drahé, milé hory, vás, vy krásné vonné sady, a ty temné šumné bory«, kryjí se plně na př. s líčením v »Babičce« a podobně lze nalézti paralelu i pro sloku následující: »Pestré luhy, po nichž ráda jsem co děcko běhávala, rozmanitých kvítků hojnost na věnce si trhávala.« 120