Bylo by příliš obšírno, kdybychom chtěli uvésti všecky básně 30. a 40. let, jež variovaly brzy v samomluvě dívčině brzy v oslovení mužově tento národně romantický ideál české dívky; na př. v I. svazku Chmelenského »Kytky« jsou hned tři podobné básně »Panny české« od J. K. Chmelenského, »Dívky české« od V. J. Picka a »Češka« od Fr. J. Vacka Kamenického. Poslední báseň zaslouží si povšimnuti zvláštního. jsouc spojovacím článkem mezi Klopstockem-Stachem a Němcovou. Třetí sloka jest volnou parafrasí Klopstocka, arcH ve slohu naivně idylickém a zároveň průpravou k Němcové; zní: »Za řeč Čechů se nestydím. tat bývala jich sláva; a každého nenávidím, kdo čechem být přestává: kdo můj chce líbat růměnec, Čech musí být a vlastenec.« Božena Němcová jistě znala tuto píseň brzy znárodnělou; přejala její postup, ale značně rozhojnila motivaci, leč proti počátku jejímu »V Čechách tam já jsem zrozená, vlast má, ta krásná země«, postavila se do kontrastu »česká zem mne nezrodila, přec je mou drahou vlastf«. Než, pokrok hlásí se v uvedené předposlední strofě Boženy Němcové: kdežto dotud zaznívala Y Čechách vlastenecká poesie pouze jako milostná hra naivních a citových srdci dívčích, stává se u B. Němcové projevem uvědomělé duše ženiny, která jako choť a matka plně rozumí důstojnosti a po 118