»Slyším napřed zvonce hlasné, kol vyzvánět doby spasné slavné Slávy vzkříšení.« V téže sbírce užívá píseň »Svítání« analogie úsvitu v přírodě pro jitro svobody ve vlasti, a tu čteme sloky: »Bratří, již svítá I Temnota minula, dennice tvář sděluje dědině spanilou zář, východ se ve zlatě kmitá, slunce nás vítá. Slunce nás vítáj na věky, bratří, je rozptýlen mrak, po dvě co století ztemňoval zrak, dále a dále se zmítá, radost vykvítá.« Tyto shody počátečních strof »Slavného rána« se stadí poesií vlasteneckou nepokládám za důkaz přímé odvislostif nýbrž uvádím pouze na doklad, kolik tradičních prvků zpracovala ve vlastenecké své lyrice »Mladá čechie«. Leč probeřme sebe pozorněji písně a básně patriotických epigonů čelakovského - jednoho důležitého motivu tam nenajdeme: totiž požadavku, aby se ženy činně účastnily, nejen jako milenky, osvobozovacího díla veřejného. Na něj poukázalo teprve mladší pokolení ženské, které pod heslem vlasteneckého a výchovného feminismu českého shromažcfoval kolem sebe první uvědomělý prů 115