A nyní zaznívá ona velká apostrofa českých žen, jež jest jádrem básně: válečná nálada tu šumí, rozkoš z »novočeského rána« vrhá sem své rudé ,odlesky; blanické tuchy se tu vracejí ..jsme zcela v čarovném kruhu »Mrouclho bojovníka« a příbuzných básní »Mladé Čechie«. Na rozdíl od básně »Ženám českým« nemluví se tu o mateřském úkole ženině, nýbrž o vlasteneckém poslání ženině vůbec: i na ženy sestupuje bojovné naladění, útlá panna v Orleáně stává se jim vzorem, zlatá oryflama šumí jim nad hlavami, právě jako mroucimu bojovníku Nebeského vlál nad hlavou starý prapor, připomínaje mu jarý šumot orlů. Na básni poznáváme též, do jaké míry převzala poesie »Mladé Čechie« básnické motivy starších vlasteneckých pěvcd. Z Kollára (předzpěv verš 13-14 a mnohokráte jinde, na pf. II, 138j V, 113) jest básnická geografie (,)od Drálu k Šumavě od Balkánu k Vltavě«), pro niž měli zvláštní zálibu z vlasteneckých starších básníki'l Picek25 a z mladších Sabinaj26 Kollárovi (l, 12) vděčí Němcová také za spojeni Vlasty s Libuši Đ a ovšem především celé slovanské nadšení a snad i kulturní humanitism (»boje svaté, boje míru, žádný požár, žádná krev«) temení z tohoto prazdroje české vlastenecké lyriky. Vedle tvůrce však ozývají se i epigoni, především mělký a vřelý Václav Jaromír Picek. V »Písních« z r. 1847, jež shrnuji jeho lyriku ze 40. let, po časopisech otiskovanou, nalézám dvě významné paralely k »Slavnému ránu«. Báseň »Vlasti« líčí příští lepších dob v Čechách takto: 114