Vlasty, dcerách Šárky« více: jen tomu mají »vzdáti milosti své dárky«, »kdo umí protnout. jako druhý Břetislav, otroctví ducha kruhy«j setkáme se s podobným smýšlením i v básních Němcové. Po rozboru těchto karakteristických veršovaných výtvorů »Mladé Čechie« není věru možno klamati se o fílíaci vlasteneckých básní B. Němcové z r. 1843. Z nich báseň »Ženám českým« jest daleko primitivnější než »Slavné ráno«. ačkoliv obě vynikají nad ostatní poesii Němcové do té míry. že V. TilIe21 právem se domnívá shledávati v obou skladbách přímou, pronikavou úpravu z ruky Nebeského. V osmi čtyřveršových slokách básně "ienám českým«, z nichž vždy dvě sraženy jsou typograficky v jednotu, nenacházíme vlastně poesii, nýbrž zveršovanou tendenční rétoriku. Antitesa muže, jenž vlasti slouží mečem. ramenem a silou, a slabé ženy, která nemá ničeho než své srdce a své děcko. vyplňuje prvou polovici básně, kdežto druhá ve vlasteneckém horování rozvíjí ideály výchovy vlasteneckého dítěte, hlavně syna: nadšení pro řeč a pro minulost národa budiž dovršeno uvědoměním politickým (»řekněte jim, jak se znovu hrdě zvedá český lev«)j výsledkem bude pak, že ze synů vzrostou - jest to i požadavek Nebeského v básni »Pannám« č Břetislavové, práva hajci, zloby zhoubcové. Báseň není příliš vzdálena od vlastenecké konvenční fraseologie: jak rýmy (vlast - slast. krev ° lev, všecko - děcko). pokud nejsou plané (stůjme - obětujme. celováním - milováním), tak i obraty jsou otřelé a bezbarvé (»na oltář svou 111