zalítne bázeň ubledlá z matných synů, paže se hotoví pro spásu svou k činu. Procitněte děvy! - větrům zašeptejte, vlastí létajícím zdobu české krásky; vy pak naše dívky, na ty zvěsty dbejte, větry znají, jež vás k vlasti pojí, pásky; svaté jsou to zvěsty, mluví drahá máti, vděčná vlasti dcera bude se k ni znáti.« Stejným způsobem zaznívají v básních »Zpěvcům«, »Jako v ranní zlatoskvělé záři«,17 důrazné a vřelé tóny víry v probuzení z národní malátnosti k veřejnému činu a touhy po spolupráci žen a mužů v díle osvobození. Jest nesporno, že tyto myšlenky uchvacovaly přes primitivní formu básnickou jak mladé spolupracovníky Tylovy tak i věrnou čtenářku »Květů« a jejich redaktora, Boženu Němcovou. Ze členů »Mladé čechie«, kteří do »Květů« horlivě přispívali, vynikali zvláště Karel Sabina a Václav Bolemir Nebeský. Karel Sabina neodvážil se s nejsmělejšími básněmi v tomto duchu vzletně napsanými do časopisů českých, nýbrž otiskl je v »Hronce« roku 1837:18 s výmluvnou prudkostí sobě vlastní vrací se tu Sabina k myšlence o slovanském jitru, které zaplaší současnou temnotu. Pro básně B. Němcové zajímavo si všimnouti mezi těmito skladbami krátkého »Blaniku«, odkud volá z »bludného spaní« hrdiny k jaro bujnému jitru a pak prostředni sloky básně »Slovan«, kde se potkáváme i s poetickou geografii »Slavného rána«: 107