stilisovaný Podlipskou, přece nesmíme jádro jeho zhola odmítnouti; nemýlil se V. TiIle, jestliže r. 1911 přijímal zprávy ty sice s výhradami a s nejednou věcnou opravou,14 ale přece jako zachycení skutečnosti historické; rozborem myšlenek V. B. Nebeského z r. 1841 (dle jeho kritiky básní Jablonského ve »Vlastimilu«) pokusil se naznačiti, že předmětem tehdejšího hovoru milostných přátel nebyla toliko Heglova filosofie, ale »všecky myšlenky, které kypěly tehdy v jeho nitru a jež vykládal horlivě ve svých článcích, maje na mysli dějinné poslání českého národa«. Božena Němcová totiž sama na počátku padesátých let reprodukovala v uvedeném sborníčku rukopisném dojmy z oné vycházky; označovala je sice chybným datem r. 1845, obměnila některé jednotlivosti a - spojovala vše s básní »Slavné ráno«, zamlčujíc úmyslně svou první skladbu poetickou »Ženám českým«j v jádře však mluví ve stejném smyslu jako její nadšená biografka. Píše tam:15 »Byli jsme na procházce - na Bílé hoře H přes sv. Markétku vraceli jsme se domů - hvězdy jen se třpytily - šla jsem s Nebeským napřed Ř povídali jsme o minulosti, přítomnosti a budoucnosti našeho národa - a než jsme se rozešli, navrhnul Nebeský, abych se pokusila udělat hár;ň na ten předmět. Doma ještě rozjařena tou 1 ./..právkou vážnou - a hlavu plnou myšlenek Đ sedla a psala jsem, a ráno dala báseň čejkovi, ale rýmy kulhaly zle, musil opravovat.« Tolik možno po kritickém srovnání těchto údajů říci, že báseň »Ženám českým« vznikla najisto asi v březnu 1843 za vlivu V. B. Nebeského a že dobou 104