statně, psala-li B. Němcová tenkráte verše, byly nesporně německé, jako vše před periodou polenskou. Veršů těch se týkal patrně také osud dotavadního německého spisování, o kterém vypráví Podlipská;8 byly spáleny již před prvním příchodem do Prahy. Pcdlipská 9 dochovala nám vedle vlastních přiznání básnířčiných v rukopisném onom sborníčku z let padesátých jediné zprávy o vzniku básní B. Němcovéj její údaje však dlužno přijímati kriticky. PodHpské životopis,l° literárně a slohově nedoceněný, kolísá mezi prací historickou a románovou; rád vymýšlí malebné, jímavé a patetické situacej nedbá valně o chronologii; rovná si látku libovolně a nezaslouží proto, aby byl badateli pokládán za pramen spolehlivý. I Do Prahy se přestěhovala Božena Němcová počátkem léta 1842, ale podzim a zima potom následující naprosto nebyly příznivy ani stykům společenským ani činnosti literární, neboť narození čtvrtého dítěte JaroSlava a nebezpečná nemoc v zápěti poutaly ji k bytu a k loži. Do doby jarního zotavováni klade Podlipská vznik básně )'Touha«, která dle toho by z veršů jejích byla nejstarší. Leč tomu odporují dvě závažné okolností. Báseň" vyšla v »České včele« v září 1844, a ježto víme, že všecky básně Němcové, přijímané s ochotou od redaktorů obou vůdčích časopisů, otiskovány byly velmi záhy po napsání, není pravděpodobno, že by mezi vznikem a otiskem »T ouhy« leželo půldruhého roku. Situace sama ukazuje také jinam. Ne hned ze začátku pobytu pražského, kdy přála si účastniti se živě měst 101