smyslová a oblast jevová. Příroda jest roucho boží: lidské zevní osudy jsou symboly vnitřních duchovních dějů. Vlastní život náš jest videích. Aurora Leigh dorůstá k tomuto pojetí, tak jako proti sensualismu a materialismu Byronovu k němu dorostlo všecko moderní básnictví britské, od Shelleye až po Roberta Browninga. Aurora Leigh jest přesvědčena, že takto básnictví obsahuje vyšší pravdu než vědecký, hospodářský a společenský realism, a proto jen ona může přinésti vykoupení a naplnění svému bratranci Romneyovi, když ve světě jevovém se zcela ztroskotal. \i tomto názoru jsou také kořeny zvláštní poetiky Elišky Browningové: opouštějíc jevy, hledá cestou složité reHekse jejich ideovou pravdu a tak klene nad světem skutečnosti svět ducha, dumy, snu. Tol ony velkolepé kulisy, v nichž Eliška Browningová dala odehrávati se duchovnímu dramatu Aurory Leigh a Romneye Leigh, bratrance jejího. Zprvu svět sociálních reforem, zasturovaný Romneyem, stojí nepřátelsky proti světu :básnířčinu: průkopník společenské spravedlnosti zneuznává silu poesie a chce, aby Aurora, odhodíc své neužitečné přeludy, vstoupila na jeho loď; básnířka však věří, že umění může zcela vyplniti její život. Ale obě postavy, pyšné ve své ušlechtilosti a cudné ve své vášni pro povolání, odcházejí od sebe, hluboce se milujíce, aniž si toho uvědomuji. Poznají plně, že jest to osudová láska pro celý život a snad i za prah hrobu, když zmítáni světem a utrpením nahlédli dvojí svůj blud: Romney, že světa nelze obroditi sebe ušlechtilej 97