ní ženino provázel u nás zamyšlený genius Browningové: stačí, budou-li tam působiti dnes, ačkoliv Shel1eye u nás vykládal již byronovec Karel Sabina, a třebaže »Auroru Leigh« v čechách studovala s obdivem a s pochopením sestra největší žačky Sandové Karoliny Světlé, Sofie Podlipská, již před pětadvaceti, třiceti lety. Romány G. Sandové, které před padesáti roky byly hltány s bušícím srdcem a rozpálenými tvářemi, se skoro přežily; za to dila E. Browningové, jež vyžadují pomalých, pozorných a namnoze zasvěcených čtenářů, dobývají si postupně srdcí i na pevnině. Jsou to hlavně knihy dvě: Jedna krajně osobní zpověď »Sonety z portugalšt1ny«, Browningové odkaz lyrický, a její epické éHcidíIo, objímající v širých kruzích celou duševní Anglii moderní, veršovaný román »Aurora Leigh", Eliška Barrettov~, dcera bohaté rodiny obchodnické, byla devětatřicetiletá slečna útlé, štíhlé postavy se záplavou černých kadeří, s velikýma očima v bohatém rámci brva s úsměvem podobným slunečnímu paprsku, když dostala první list Roberta Browninga. Uvězněna nemocí a slabostí, jež následovaly po pádu s jezdeckého koníka, stísněna panovačností tvrdošíjného otce a bolestně zraněna náhlou smrtí milovaného bratra, bez matky, bez přítelkyň, žila jen pronikavým studiím antiky, básnictví, meditaci. Její verše měly záhy úspěch, ač mluvily jen ke zúženému kruhu vzdělanců, naplněny novým mysticismem, o nějž 83