prvém rozpuku panenství nasadila svůj život pro nicotného ješitníka Hjalmara, a jejíž obět zůstala nadobro marnou. Jindřich Stieglitz, jemuž bylo přisouzeno ještě patnácte let života, nevymanil se ze svého slabošství; psal bezvýznamné básně, truchlohry, cestopisy, bloudil na východě i jihu Evropy, neschopen mohutnějšího dojmu a rázovitějšího postřehu; konečně nalezl v Benátkách vytouženou romantickou štafáž pro opožděnou smrt muže, který přežil sebe sama. I jeho současníci znali v něm pouze chotě CharIottina, a tím zůstal osobivý básnílek také v literárních dějinách. Postarala se o to mimoděk též jeho rodina, vydavší z pozůstalosti Stieglitzovy dvě díla pamětní, vztahující se k jeho tragické choti. Nezískal-li mnohoslovný a samolibý Jindřich Stieglitz ničeho, když pendantem k listům a deníkům Char10ttiným uveřejněny byly jeho dopisy snoubenecké, objevil se v celé své prázdnotě teprve, když 1. Curtze odevzdal veřejnosti veršované i prosaické výpisky z jeho vzpomínek na Charlottu, psaných v prvnfch létech po skonu hrdinčině. Jako Hedvika Hjalmarovi stala se mu Charlotta deklamačním tématem: někdy v blouznění náboženském, jindy ve výlevech jakéhosi filosofického idealismu, ale často s titěrností vdovce žebrajícího o soucit, oplakává její ztrátu, velebí její obět, slibuje věrnost její památce, ale nikdy nezkoumá v přísné a upřímné sebepitvě, zda vykonává její odkaz. Sem tam kmitne se v nekonečných těchto elegiích pravý básnický obraz a hudebně instrumentovaná nálada, tak když v řeckém bájeslovf hledá Charlottiny sourozence, 75