malomocný »ubohý Jindřich« v středověké básni Hartmannově. Všickni již rytíře opustili, nikdo se k němu nehlásí, nikdo v něj nevěří; jen děvčátko znovu důvěřivě přichází, říká líbezně »min Gemahel« a umiňuje si, že svojí čistou krví vykoupí rytíře. Charlotta předsevzala si, že svému choti dá skutečně tragickou štafáž života, nejvyšší bolest, v niž by nalezl důstojný obsah svého básněni a obrozeni své bytosti. »Nešfastnějším nemohl by ses státi, předrahý můj milenče! Zajisté však štastnějšim v skutečném neštěstí. V nešťastenství spočívá často podivuhodné požehnání. To sestoupí zajisté na tebel« Viděla, že klid jest hrobem jeho poesie, doufala, že zoufalství bude její novou kolébkou. V listech duševně spřízněné Rahely Varnhagenové četla filosofická slova o samovraždě, psaná se stoickým souhlasem. Vše bylo rozhodnuto. Letopisec jejiho života vypráví: »Když 29. prosince r. 1834 večer přišla domů, odhodila na zem krátký kožíšek a nákrčník, pospíšila do ložnice, zavřela dvéře ke kuchyni, kde byla služka, svlékla se, umyla se, oblékla se do čistého, bitého nočního roucha, napsala několik řádek pro Jindřicha, jimiž vyjádřila svou víru, že mu z neštěstí vzejde nový život a skončila vybídnutím, aby nebyl sláb, nýbrž klíden, sílen a veliký. Pak položila se .na lože, a pevnou, jistou rukou vbodla si do prsou dýku, již si na svatební cestu koupila. Zemřela beze stenu s klidným výrazem v krásné tváři.« Tak leži před námi čistá a hrdinská, podobna Hedvice z »Divoké kachny« Ibsenovy, která v 74