votní odvaha. Přimkni se k této nové době ..Tu najdeš pravou látku, v těchto světových zájmech. Nemusíš mluviti mnoho o času a svoboděj tvá celá nálada bude dýchati svobodou.« StiegHtz uposlechl, ale jeho verše »Stimmen der Zeit« nemají ani srdečného vzletu, jejž vnesl do svý"ch »Řeckých písní« Vilém Miiller, ani opravdovosti, jakou provanul své »Polské písně« Platen, ani ohnivého vzdoru pozdějších zpěvů Herweghových a Freiligrathovýchj chtěly býti hlasy doby, ale zůstaly deklamací studovny. Chyběly mu úplně »nedůslednost, plamennost, zoufalství šlehající k nebesům, zarmoucení ke smrti«, jichž po něm žádala, sama jimi své bohaté nitro ztravujíc. Poznala konečně, když ani daleké cesty neprobudily básnického zdroje StiegHtzova, že její zbožňovaný choť trpí hlubokou chronickou chorobou vůle. Byla příliš idealistická, aby byla hledala pro něho uzdravení v soustavné práci, jež prohlubuje a obohacuje talent. Byla příliš zaujata přeludem o jeho básnickém poslání, aby ukázala mu k jiným cestám činnosti. Jsouc dcerou věku romantického, jenž věřil v náhlé přerození člověka božskou milostí, nenamítla si, že pouze pozvolné a důsledné působení může trvale přetvořiti bytost lidskou. Veškeré myšlení i cítění její soustředilo se do jediné představy, která, vyvážena z oblasti křesťanského náboženství, zjevila se čtenářce Goetha a básníků romantických v dobovém zrcadlení: Charlotta rozhodla se obětovati. Tak vidíme ji od konce roku 1833 podobnu dcerušce venkovského nájemce, u něhož leží 73