ke kultuře goethovské. Když r. 1822 poznal jedenadvacetiletý básník Jindřich Stieglitz v Lipsku šestnáctiletou slečnu Charlottu Willhoftovu, dceru bohatého kupce z Hamburka, byla Charlotta neobyčejně zajímavá kráska. »Měla čelo vysoké,« popisují ji její přátelé, »jasné, myšlenkově vyklenuté, otočené hnědými kadeřeMi. Výrazný byl obrys jejího profiluj podlouhlý, úzký nosík, okouzlující ústa. Velké hnědé oči hleděly se statečností, třpytíce a jiskříce se. Kolem rtů ležel zvláštní jemně opovržlivý rys.« Byla to snivá idealistka, odchovaná věrou v genia básnictví a vznešenost osobnosti tvůrcovy. Blouznila o pěvci nešťastném a neuznaném, jakým byl Goethův Tasso, jakým byl Jindřich Kleist. Tento romantický typ došel v byronském období nové slávy: po příkladě Lordově stavěli mladí básníci rádi na odiv zachmuřené čelo rozervancovo a sarkastický výsměšek opovrhujícího genia; v Německu vyhnal ve 20. a 30. létech Grabbe tyto rysy v pitvornou karikaturu, a slavený pěvec let třicátých, Freiligrath, prohlásil znamení Kainovo za znak pravého básníka. Tehdy přišel Jindřich Stieglitz z Gottínk do Lipska, nesmělý filolog a poněkud domýšlivý básnik, pronásledován nevinně pro domnělý demagogický přečin a štvaný prázdnou ctižádosti. Měl vzezření i způsoby po"ety: hnědý kabát a kvakerský klobouk, přímé a pyšné držení, čelo v oblacích; »mnoval Hegla a Goetha, Řeky, pruské dějiny a německou svobodu, ruský život v přfrodě, polské nadšení, všecko dohromady«. Jeho nadání nerovnalo se zdaleka jeho ctižádostij pře 70