vážný myslitel vypověděl protestantské pravověrnosti i rozumáckému osvícenství; za to mládež romantická pozdravovala s jásotem objevitele nových světů. Náboženství, na něž rozumáři XVIII. věku pohlíželi jako na nedokonalou formu vědění neb jako na přívěsek morálky, ovládlo nyní ve vznešené samobytnosti nejušlechtilejší oblast života duchovního: říši srdce, cárství citu. V něm zjistil jasnovidný psycholog orgán, jímž postřehujeme přítomnost nekonečna, bezprostředně obcujeme s Bohem, přicházíme ve stálý styk s vesmírem. Sch!eiermacher, roztoužený po nekonečnu, připial lidské duši křídla, aby, přemohouc všecku závislost, omezenost a časnost, vzlétla k Bohu a na své pouti, plné rozkoše z povznesení a zmocnění, okoušela stále přítomnost věčné jednoty a boží nekonečnosti ve věcech časných a hlavně v sobě samé. Zde stanul Schleiermacher, shodně s tvůrčími snahami vší rané romantiky, v první řadě těch, kdo rozšiřují hranice duše lidské; později, když zahrocoval své výklady z filosofie náboženství stále určitěji ve smyslu křesťanském, seslaboval jen všelidský dosah svého mladistvého činu. Připsal-li Schleiermacher řeči »vzdělancům mezi opovrhovači náboženstvím«, myslil při věnování slavného tohoto díla zřejmě na Henriettu, která zároveň s Bedřichem Schleglem prodiskutovala všecky zásadní otázky knihy, pročetla rukopis, dbala o tisk a dávala vždy nové pokyny. Nelze podceňovati tohoto podílu. Řeči Schleiermachrovy slohově vyrovnané, platonsky úměrné a výrazově jasné dosvědčují, že prošly blahodárnou 62