vaha, není proti tomu prostředku a nechtěl bych žádného.« Drobný trpaslíček býval ča~to vídán po boku junonské postavy Henriettiny, až karikaturisté těžili z tohoto nerovného páru, večer co večer putoval od Herzů do své rozestavené čtvrti předměstské, ozařuje si nejistou cestu svítilnou upevněnou v knoflíkové dírce; často odloučil se v salóně Henriettině od ostatní společnosti, aby, opřen o krb, mlčky přemýšlelo znepokojivých problémech. Zde seznámila jej Henrietta s Bedřichem Schleglem, mladistvým náčelníkem vznikající školy romantické, jenž se dvořil její přítelkyni Dorotě Mendelssohnové, provdané za bankéře Veita. Dějiny romantiky neznají mnoho setkání důležitějších. Kypivy a těkavý Bedřich Schlegel, v němž překotný myslitel neustále zápasil s umělcem improvisatorem, nalezl v jasném a klidném soustředěném a rozvážném bohoslovci vytouženou, protiváhu své rozpolcené osobnosti a sevřel mladého druha vroucím přátelstvím, v kterém také Schleiermacher vítal možnost rovnováhy. Bedřich Schlegel tehdy romantikou mínil kulturní přetvoření všeho lidského ducha a chystal se založiti nové náboženství: ve velikém lyrikovi Nova1isovi tušil proroka romantické víry zajíkajícího se v nápovědech, mluvícího v podobenstvích, básnícího v symbolech; Schleiermachrovi však, jenž se vyjadřoval zřetelně, soustavně, kněžsky uložit, aby napsal katechismus náboženství romantického -a tak v teologovi probudil spisovatele. Když vyšly Schleiermachrovy »Řeči o náboženství«, žaslo starší pokolení, jaky boj od 61