ku a zevní povinnosti. V době, kdy Henrietta přechodně podlehla této náladě klopstockovskowerthrovské, která byla v podstatě jejímu temperamentu cizí, vzniklo její slavné přátelství se Schleiermachrem.2 Roku 1796 přišel osmadvacetiletý Bedřich Schleiermacher jako kazatel chrámu v Charité do Berlína, kde teprve nalezl sebe sama. Překonal tu nadobro úzkoprsost farářské domácnosti, v níž byl vychováni zhostil se 1U zkostnatělého bratrstVÍ ochranovského, v kterém kotvily jeho bohoslovecké studiej odkryl ve svém nitru hluboký zdroj náboženský, který měl osvěžiti netoliko protestantství, nýbrž všecko myšlení v Německu. Uvolnění toto, jež připravovalo se již za vychovatelské působnosti Schleiermachrovy u osvícené hraběcí rodiny Dohnovy, dovršilo se stykem myslitelovým s Henriettou Herzovou. Schleiermacher, muž překypujícího citu nejen v náboženské teorii, ale i v životní skutečnosti, potřeboval stále někoho, komu by se oddal celou bytostí, měl-li mysliti, pracovati, jednatij proto v jeho osudech připadla ženám tak významná úloha. Za prvního pobytu berlínského, který se končí dobrovolným vyhnanstvím na faru ve Sloupě v Pomořanech, byla Schleiermachrovou důvěrnici a podněcovatelkou Henrietta Herzová, jíž psal tato slova sebepoznání: »Opravdu jsem nejodvislejší a nejnesamostatnější stvoření na světě, pochybuji dokonce, zda jsem individuum. Rozpínám všecky své kořeny a listy po lásce, musím se jí bezprostředně dotýkati a nemohu-li ji polykati plnými doušky, uschnu hned a uvadnu. Tot má nejvnitřnější po 60