partikularismu. Vším tím lišily se výhodně od ně·meckych svých sester, vychovaných v protestantských názorech, jež vědomě či bezděky sloužily přežilému a starosvětskému ideálu trpně obětavého ženství, kterému se verši Schillerovými v »Písni o zvonu« dostalo zvěčnění. Tři z těchto žen nabyly proslulosti dějinné: Henrietta Herzová, Dorota MendelssohnováVeítová, pozdější to choť Bedřicha Schlegla, a Rahel Levinová, provdaná za Varnhagena z Ense. Z trojice té jest Rahel ženským geniem, třebaže nikoliv tvůrčím, vůči ní jest Dorotea talent srdce, Henrietta talent rozumový. Poněkud dobrodružná Dorota jest typ ženy romantické; Rahel značí přechod od romantiky k »Mladému Německu«j Henrietta sprostředkuje spojení romantismu s údobím klasickým. Kdo by chtěl vykresliti její duševní podobiznu, pevně a krásně modelovanou, musil by určitě a přesně rýsovati linii takměř plastickou; jemná, trochu smytá tvář Dorotina vyžaduje citové tlumočení, které zkrásňuje i rysy méně získávající; Rahel může býti zpodobena výlučně uměním malíře impresionisty raději v pastelu než v barvách olejových. Chceme-li postihnouti význam Henrietty Herzové, nevystačíme s běžnými hledisky; nadobro selhlivá každý pokus oceniti tuto výlučnou ženu dle toho, zda se její produktivní vůle projevila viditelným dílem. Již současní posměváčkové stihali ji jízlivou výčitkou »nec liberi, nec librie a zraňovali tím jemnou paní více než tušili; jest stejně pohodlno i nespravedlivo nedoceniti, ba nadobro přehlédnouti velké kulturní dílo, které 54