ného vzdělání, neváhaly přijímati emancipaci tu jako heslo rozluky od tísnivého domova. Tu s větsí, tu s menší dávkou odhodlané vůle vychylují se z obchodního světa židovského, k němuž poutají je snubní smlouvy, manželské sliby kromě krevních svazků a když cele odložily hebrejský způsob vystupování a žití, zřekly se konečně bez hlubších citových a rozumových otřesů otcovské víry, a zaměnily ji často i zakatolictvi, které romantikou a nazarénstvím v prvním dvacetiletí XIX. věku povýšeno bylo za módní náboženství, zvláště vábné příchuti. Vedle důstojníků, šlechticů, neodvislých členů dvora a státníků vítaly ve svých salónech zejména rády učence, literáty, herce. S nimi čítaly poesii i prosu, chápajíce, oživujíce, vysvětlujíce ji: s nimi dbaly o kulturu mluveného slova a rytmus věty; s nimi pěstovaly pohnutý a živý hovor, temenící ve vědeckém poznání a honosící se půvabem duchaplné společenské zábavy. Často pojily se tyto dámy s vynikajícími 'l:ástupci literatury a vědy svazky života a srdce, nedbajíce námitek a odsudků malodušné společnosti, která se děsila odvážné novoty, a tak se naprosto odtrhly od rodného ústředí. Leč nikdy nezapřely některých zvláště význačných darů dědických: jejich pronikavý, nepředpojatý úsudek nedal se nikdy ujařmiti rozbujnělou a příjemnou sentimentálností německou; přímé a bezpečné jejich společenské vystupování nezastavilo se před nižádnými přehradami rodu, majetku a vzdělání: jejich světoobčanský názor životní nedal se zmásti časovými a místními různostmi, které jinde tak často zaváděly k malichernému 53