básnictví věnují své pochopení, své přátelství, svou lásku, kdežto německá veřejnost se chová k nim cize, ne-li nepřátelsky. Dcery, sestry a ženy osvíceného židovstva, které dny věnované úspěšné spekulaci obchodní a peněžní střídalo rádo s večery zasvěcenými učeným rozpravám o »krásných vědách« a politických naukách, dámy světa nadšeného pro lidumnství a vzdělaného rozumářsky, kde se stkvějí Mojžíš Mendelssohn, David Friedlander, Marek Herz, navždy oslavení hrdinou Lessingova »Moudrého Nathana« - tyto ženy bez rozumových i mravních předsudků stanuly v středu literárního ruchu v době jasně ozářené klasicismem, kdy však již ovládla mladé duchy romantika; ale zůstaly v kulturním popředí i později, kdy zvolna v politice, ve společenské propagandě i v novinářství sbíralo síly převratné hnutí »Mladého Německa«. Ženy ty vyrůstají v pravověrně přísných tradicích hebrejských, v přítmí synagogy a obřadného talmudismu, ostře ohraničeny od ostatního světa a určeny pro život obchodní, který se přesně řídil zvyklostmi kmenovými. Ale do toho zvláštního přítmí vnikaly již již jasné paprsky moderního rozumového a společenského osvobození židovstva, jak je hlásali probudilí filosofové v mravovědných knihách i na katedrách, a jak je proměnil v čin filosof na pruském trůně. Dovedli-li úzkostliví otcové, již stále s důstojností a s pýchou za· stávali čestné úřady v radě synagogy a v bohoslužebných bratrstvech, uvolnění ta smířiti s odkazem ghetta, jejich dcery, dychtící po všech možnostech společenského úspěchu a všeobec 52