ricky horovatij Wieland vložil s úspěchem německý román do rukou životně vyspělých a společensky významných damj Lessing vychovával v německé měštce pochopení pro divadlo, ať vzdělával její vkus v hledišti, ať stavěl jí před oči velké ženské typy, nebo významné výkony herecké. Tehdy žila první německá spisovatelka Žofie Larochová, v mládí Wielandova milenka, ve stáří Goethova příznivkyně, jejíž nehluboké, nepůvodní romány poutají právě jen statečnou snahou rozšířiti obzor německé ženy a vychovati ji mravně pro kulturní potřeby domova. Nikdo neprojevil většího úsilí o to,aby ženy postavil v samo středisko literárního zájmu než Goethe ve Výmaru, neumdléval jako dvořan a společník, spisovatel a ředitel divadelní; hned snižoval se k úrovni svých půvabných, duchaplných, neb alespoň urozených přítelkyň a žaček, hned povznášel je k sobě. Měl neobyčejný úspěch netoHko ve Výmaru, ale i v sousední Jeně; jmenovitě v době, kdy umění klasické přecházelo v básnickou romantiku, nacházel básník »lfigenie« a »Tassa« mezi damami svého okruhu vedle zbožňovatelek svých dramatických a románových postav také důstojné inspirátorky pro svou poesii. Zatím v Berlíně, který se zvolna měnil z podřízeného města krajského v metropoli státní, vědeckou a literární, chystal se památný obrat. Podivnou shodou společenských okolnosti jsou to dámy vzdělaných kruhů židovských, jež nejprve uvítají nové myšlenky a nové umění ve svých srdcích a jejich původce ve svých salónech, jež nejprve představitelům klasického i romantického 51