renesance, odklánějící se postupně od původního neobmezeného kultu osobní síly a individuální svobody - vše přichází, byl zprvu zcela nesměle, v druhé polovině XVI. století do oblasti české, ode dvora do šlechty, ze šlechty do měšťanstva. Veliký úspěch a rychlé vítězství mód a. mravů francouzských, italských a španělských, do nichž stesky plní všecku slovesnou produkci doby Ferdinandovy i Maxmilianovy, jsou pouhými vnějšími znaky velikého hnutí evropského, př.elévajícího se na českou půdu. Proti těžkému a důkladnému pojetí života, jaké vyrůstalo z poměrů sociálních a bylo posvěceno náboženskými tradicemi i rodinnými zvyklostmi i prohřáto vůní rodné země a dechem minulých pokolení, staví se názor nový, lehčí, svůdnější, hledící nikoliv ke smyslu, ale ke kráse života, nikoliv k hluboké vážnosti, nýbrž k příjemnému půvabu. Čeští kavalíři, studující na cizích románských universitách, provázejícf své panovníky daleko za hranice, řídící své diplomatické cesty brzy do Vlach, brzy do Španělska, přinášejí do vlasti nový směr životní, Nebylo souzeno, aby se počalo takto žíti v Čechách: zlé osudy náboženské i válečné přivodily záhy, že přestalo se takměř žíti vůbec. Leč zatím, co muži konají průpravu pro nový společenský mrav i řád, který neměl nikdy nabýti u nás plně půdy, sedí jejich věrné a počestné ženy u svých kolovratů a zle žehrajíce na brokátya rasa ty, štamety a tabiny, haraše a karmaziny, do nichž oblékaly se dámy u dvora, předou pro své děti táž plátna, z nichž babičky jim samým košilky šívaly. Chrání práv domova proti 45