chované dopisy českých žen z věku šestnáctého ukazují nám spořivé a rozvážné hospodyně. HumanističU učenci, znající Venuši i Evu jen z latinských knih a přeplněných komentářů, kreslili vít12:zoslavné průvody lláznovství a v nich vozík Venušin, osazený ženami propadlými freji a neblahé milosti, a staré české korespondentky vyplnily své řádky prostými projevy obětavé lásky manželské. Důmyslní skladatelé různých polítií a správoven varovali před vládychtivosti a ctižádostnou jemností žen, kterouž stará a dávná království zhubena a v niveč obrácena byla, jak mnozí pouční pHkladové ze starých mudrcův a kronikářův vytažení ukazují, a zatím na českých statcích hospodařily rozšafné a moudré šlechtičny, rozmnožujíce jmění a zboží svých manželA a pánův, bojujících proti Turkům, zapřísáhlým vrahům jména božího a národu křesťanského. Ba, lze o českých těch paních říci mnohem vfce: byly záchrankyněmi českých svérázných tradici, kdežto, dle slov mravokárného kněze těch ěaslÍ, muži tak zavrhli předkA svých mravy Alechetné, jako zavrhli jejich kroje a tak cizích národů přijali zlé obyčeje, jako přijali cizf šaty. Sestnáctý věk znamená v Čechách, podobně ;ako v celé říši římské národu německého, pronikavý obrat nejen bytu společenského, nýbrž i citění a myšleni jednotlivcova. Zjemnění života citového, proouĚ.evněnf všech projevů jeho, náklonnost k měkké lahodě a něžnému půvabu: vše, co mělo dáti v zemích šťastnějších podklad nové, vybrané, uhlazené a výlučné umělecké kultuře XVII. století a co bylo jen zvláštním odkazem 44