A n n a z R o ž m ber k a. Obr á z e k s tar é čes k é š I II C h ti č n y. ryt Ý d Q dře v a pro pot ěš e n í vše c h dob r Ý cha k f estanských duH. Písemnictví českému šestnáctého věku chybějí dva nejvíce žádoucí a nejvíce sladké dary: poesie a žena. Celý svět míhá se v masopustním pn'ivodě literatury tohoto nepokojného století: kněží všech církví a všech sekt, císařské vojsko i loupeživí lancknechtij turečtí bojovníci 8 půlměsícem na praporcfch a koňským ohonem na turbanech i křesfanští rytíři, hledající slávy jména božíhoj potutelní mastičkáři vykřikující výbornost svých herbářů i apaték domácích i zamyšlení hvězdáři, nesoucí pranostyky pod paždími zběhli studenti, přestrojeni do šatů z latinské komédie i učení knihtlačitelé s lisy a s pohyblivými pismenkami v náručí, ke konci čarodějnicí, černokněžníci a čerti i pn'ivod jde 8 hlukem a s okázalostí, křiči, zpívá, volá, do českých vět mísí floskule latinské, německé i italské, ale okna, za kterými sedávají krásné paní a slečny, jsou tmava a zavřena. Žena nenaslouchá a nechce naslouchati této zmatené a marné vřavě. Věnuje-li však poněkud zájmu také psanému slovu, jeví se zcela jinou než spisovatelé bláhového a vášnivého tohoto století si ji představovali. Lutherští kazatelé i skladatelé katolických postil, helvetští mravokárci i přisni kněži z Jednoty horlili proti »marnosti žen a panen«, a za 43