chudém lůžku v Římě s mysli cele obrácenou k tajemství nebes. Ženich její navštěvoval jičastokráte, vídala v nemoci, že zas vyňal srdce její a rozmačkal je, aby jeho krví občerstvil hynouel elrkev. Poslední dny ležel na její tváří úsměv a na rtech modlitba díků. V neddi dne 29. dubna 1380 poručila slovy Ježíšovými duši svou v ruce Otcovy, a tak dle slov chvalozpěvu papeže Pia II. »snoubenka blahoslavená k blahoslavenému odešla snoubenci, trojím ozdobena věncem« (»sic sponsa beata beatum transiit ad Sponsum tribus exornata coronis«). V rakvi ležela bíle oděna jako nevěsta, jako nevěsta boží byla pohřbena v chrámě dominikánského kláštera Minerva v Římě; jako nevěstu »obdařenou vznešeným věnem vzácného nadání, božské mysli«, slaví ji její rodák a opěvovatel papež Pius II. v kanonisačni bule z r. 1462, kterouž jest pro vždy prohlášena za světici. Fra Angelico da Fiesole maloval ji v zástupu vznešených panen účastných při korunování Madonny; Fra Bartolommeo našel vznešené, ač poněkud strnulé tony pro výjev panenských jejích zásnub; její rozmarný krajan XVI. věku Antonio Sodoma S(l'světštil duchovní román jejího života v barevné legendě, psané na zdi její kaple v Sieně. Zasnoubena s božskou moudrosti a láskou, žije Kateřina jako přední světice v duších věřících; divy jejího milosrdenství vždy zůstanou důkazem obětavosti ženské posvěcené názorem křesfanským; dějiny církevní vyprávějí s nadšením o činorodém hrdinství statečné dívky, kterou letopisec lítera.tury oceňuje jako spolutvůrkyni krás 41