řečf, každý cítí jejf drsnou velikost, jejl lidové hrdinství. Dávaji si tlumočiti jej i věty: mluvl o mravním posláni křesfanstvi, o slovech Kristových; o míru a Řimuj káře papeže pro nepotismus a nedostatek zmužilostí; vytýká prelátům jejich sobectvi a narážf na jejich milenky, jež jf byly ukázány na ulici, jak se ji posmfvají. Nikdo se neshoduje s ni, papež chvěje se před touto silou slova božfho; kardinálové rádi by odporovali, ale vidi, že papež tohoto Eliá~e v divči postavě chrtnf. »Jest krásným svědectvim pro Řehoře XI.,c< praví dějepisec papdstvi L. Pastor, »že Kateřina směla tak otevřeně mluviti, pro Kateřinu, že tak mluvila.« Nezískav~i sboru kardinálů, ale nakJoniv~i papeže, vraci se domů, kam jí volaji domáci politické záležitosti; doufá ve zdar svého podoiku. Dne 17. ledna 1377 vrátí se papež Řehoř navždy do 1Hma. Kateřinino dilo jest provedeno. Světice nepředvidala sice politického dosahu svého úsilf, nelekala se však ani hrozivých důsledků. Řehoř XI. zemřel brzy po svém vjezdu do Řima, bledý Francouz zasteskl si po své domovině; vyprávf se, že na smrtelném loži varoval před Kateřinou. Po jeho smrti nedovede se konklave sjednotiti, italští kardinálové zvoli Urbana VI., francouzští preláti rozhodnou se pro Klementa VII. Nastane papežské dvojvládi, jehož temné stíny padaji i na českou půdu. Kateřina jako Italka postaVí se rozhodně na Urbanovu stranu, na nfž stojf i císař Karel IV. Napfše řadu dopisů florencii, Perugii, uherskému králi, odcestuje ze Sieny do Řima, aby se nikdy nevrátila domů, její hněv nabývá rozměrů bouře. Mluvi v řimském 38