I Kateřina Sienská kreslila ostrými rysy do svých listů, co pronikavý jejf zrak zřel v přírodě, co zřel v lidských srdcfch. Kolik tu jest bezpro~ středního pozorování života a společnosti I Co uvádí se z Písma svatého, jsou úryvky z knihy modlitebnf; co cituje se ze Svatých otců, jsou drobty chycené z výkladu zpovědníků; výklad evaBgelif jest samostatný a prazvláštní, jako vůbec Kateřina nevyhýbá se až groteskním podivnostem v nápadech i metaforách. Mezi těmito dopisy, jichž adresáty jsou kardinálové i válečníci, královny i papež, lakotný žid i obávaný lupič, prostí měšfané i šlechtické starobylé rodiny, dlužno rozeznávati dvě odliÁné skupiny. První shrnuje listy všeobecně náboženského ohsahu, mystické úvahy a duchovni útěchy, psané krví horoucího srdce a slzami radosti nad splývánfm s Bohem; listy, které zmužile povznášejí se nad pozemské utrpenf a životní žal; listy plné oddanosti, víry a naděje. Druhá skupina obsahuje dopisy po výtce politické, vzešlé ze si •. tuace veřejné, napomínajícf. povzbuzující, vyjednávající a kárající; psané řeči a obžaloby, výčitky a hrozby, zapřisáhání a důtky. Se všemi, královnami i papežem, signoriemi republik i kardinály, mluvf Kateřina jako rovná s rovnými, bez bázně a ostychu, mužně v nemužné době, hrdinsky v čase zbab€losti. Tento mužný hlas prosté dívky zatřese celou Halif; uposlechne ho Pisa, uposlechnou ho m.€'sta středoitalská, uposlechne ho i sama hrdá Florencie, r. 1378 uzavřen jest mír s Florencii, a města všecka jsou uvedena v soulad s papežem. 36