nesaneí. Kateřina pojala plán obnovy církevní složitě a ddsledně, všestranně a rázně. K všeobecně křesfanským tužbám přidružila tužby význačně italské a papežské: usilovala o dokonalý smír Italie s papežem a o návrat papežské stolice z Avignonu do Říma. Smír italských měst s papežem byla první veřejná úloha dívky, která již ve svém rodném městě mnohokráte upokojovala věčně rozvaděné strany. Mezi proradné republiky, mezi lstná vojska kondotierů, mezi lakotná města kupčíkd, mezi pikle sobeckých diplomatů vrhala své listy, hlásající zprvu málo populární smír s papežem. Od r. 1374 do r. 1378 povstávaly.Florencie, PIsa a sdružená města středoitalská proti papeži, branná moc byla přichystána, vzbouření v městech proti papeži roznícena, sbor kardináld nesjednocen. Kateřina, jíž mír byl vlastním odkazem Ježf§ovým na zemi, psala, vyjednávala, cestovala, řečnila. Tehdy vznikly její nejnadšenější listy plné hněvu a lásky, plné víry a rozhorleníj v rozru§ení a ekstasi, v okamžité náladě a pod tlakem okolnosti diktovala je klášterním svým sestrám, umějíc sama sotva čísti a psáti. Všechny 373 její dopisy, vydané po prvé r. 1492 a plnící v kritickém novodobém vydání Nicola T ommasea čtyři svazky, začínají se stereotypně »ve jménu Ježíše Krista ukřižovaného a sladké Marie« a končí bud prostým »altro non dico«, neb zbožným přáním »z't1staňte v sladké a svaté lásce boŽí«. Jaké jest tu bohatství t6nů a motivů I Vedle útočnosti kněžské sladký úsměv serafův, vedle učeného boho 34