Za symbolem legendy skrývá se kus psychologie dějin. Kateřina, tehdy již obklopená 1I1UŽskými i ženskými žáky, tvořic střed duchov:niho života v rodném městě, podporována řádem dominikánským, jehož plány uskutečňovala a vážnost zvyšovala, přesvědčena o svém zvláštním poslání mystickou stigmatisací, kterýžto tajemný děj prožila se vší vášní a vzrušenou obrazivostí své povahy, jala se přemýšleti o obrozeni církve a papežstvf. Domácí války papeže s italsktmi !běsty a státy, zajetí v Avignoně, pokořující papeže' Francií, mravní rozvrat v kněžstvu podlomily sílu cirkve v XIV. věku. Nejlepší duchové doby v Italii, Francii, Německu i čechách přemýšleli o tom, jak, dle slov Matěje z Janova, bylo by možno »vrátiti cirkev Kristovu ke zdravým a' jednoduchým začátkům jejím«. Karel IV. sdílel se o svůj sen s Kateřinou Sienskou, která měla ohnivá a nadšená slova jeho oblíbených kazatelů Konráda Waldhausera a Milíče z Kroměříže. Karel IV. i prostá dcera města, jehož vzpouru kdysi mu bylo pokořiti, věřili, že obroda· křesfanstvf musí se provésti uvnitř cfrkve~ se· sou,. hlasem pa.pežství, posílením jeho moci; oba byli nadšenými obhájci práv papeže římského, netušíce ni ve snách, že dílo, jež chystali; provede budoucnost proti Římu a papeži, proti cfrkvia dosavadním formám křesfanství. To, co jejich oddaná a věřící srdce cítila jako pra-vdu, bylo v jejich době již klamem: papežství dohrávalo> svou úlohu; reformace stávala se nutností. Kate} ,IV. i Kateřina Sienská nebyli by jí porozuměli, jako nerozuměli oba jinému velkému hnuU času: re 33