Rozhodně nevyrovná se Kateřinin "Dialog« zdaleka jejím listiim, nebof zachycuje jedinou stránku pisatelčiny osobnosti. Jest v něm světici, nikoliv též hrdinkou, dumá, leč nehřímá, nemůže projeviti svého úchvatného daru řečnického burácejícího tolik v jejích dopisech. Rozprava, ~o božské prozfetelnosti« netvoří nové formy literární, jako Kateřinina korespondence, nýbrž řadí se prostě mezi ostatní četná díla asketického písemnictví, jeho! se v XIV. i XV. věku horlivě účastnili františkánští i dominikánští horlitelé. Dříve než vstoupilo náboženské nadšení Kateřinino do služeb propagandy národně cirkevní, stalo se pokorným služebníkem křesťanské dobročinnosti a lidumiJství, dříve než Kateřina Sienská hojila rány a jizvy církve a otčiny, vymývala a zavazovala pečlivě kvasící vředy chorých bližních. Asi s dvaadvaceti lety zaměnila službu Marie se službou Marty a jako Marta žije v myslfch i těch, jimž ostatní jejf význam jest neznám. Chléb, jejž přinášela nuzným, pod dotekem jejích rukou zveličoval se mnohonásobně; voda, jíž občerstvovala nemocné, měnila se. ve víno: tyto zázraky, opakujfcí věrně divy na svatbě v Kani Galilejské a na pustině u jezera Genezaretského, shrnujf symbolicky jejf dobročinění. Bolestné a namáhavé ošetřování nemocných, pokrytých vředy plnými hnisu a zápachu, posvětila pro vždycky, jako posvěcuje hrdina každý zdánlivě neddstojný lidský úkon Um, že jej koná, aniž by ponfžU důstojnosti svého hrdinství. Všickni, kdož budou seděti u lože těžce nemocných, obvazovati je, vymtvati jejich nakažlivé rány, budou vzpomf 31