psychologického rozboru tak přesnou stavbou vidin a snli s klenbami uměle rozvětvenými a s fiálami chvátajicimi stupňovitě k výšinám. »Dialog« Kateřinin lze sotva srovnati s klasickými knihami španllské mysHky a nejméně s duchovnimi arcidílyTerézy a Gesu, ať pomýšlime na náboženskou sebepitvu »Autobiografie«, či na zázračnou rn.erodiku »Vnitřnf tvrze« neb »Cesty k dokonalosti«. AvUská básnířka sleduje krok za krokem duši stoupající po schodišti vidin do nebes; vymezuje přesně, s věcnosti až mrazivou, kterými stadii kázně a jakým.i oblastmi ekstase třeba projití srdci, jež touží spočinouti v milosti Nejvyšši, pronikavě odlišuje jednotlivé pásy podobné řídnoucím vrstvám vzduchovým, kudy leti křesťanská nad€je a láska až k podnoží tninu božiho - disciplina rozumu i vůle, zkumná znalost nejskrytějších závitli myšlenky i citu, obtížné mudřectvi sebeovládání jsou jako přísný jal odpoledne říjnového rozprostřeny na každé straně světice kastilské. Toho všeho nedohledali bychom se v »Božské prozřetelnosti« od Kateřiny Sienské~ jednim vášnivým rozmachem křídel ekstatických ocitá se Vlaška bezprostředně tváří v tvář Bohu beze všech stupňli mystického vývoje. Ale srovnáni samo jest nespravedlivo, jako bylo by mylno měřiti naivni fresky Sieňanli Lorenzettich úchvatnými komposicemi Grecovými: mYEtika Kateřinina vyrůstá z lidového primitivismu prosté duše křesťanské, mystika Terézina zraje na ..tarém mnohonásobně štfpeném kmeni šlechtické kultury špan(]ské, rafinované v mravní sebekázni i v analyse vlastní duše. 30