knih, o nichž věřícím se zdá, že andělé zapomnělí je na zemi. Dílo, jež uvádí se někdy též pod titulem »Libro della Divina Dottrina data per la persona di Dio Padre parlando allo intel1etto deUa gloriosa e santa vergine Caterina de Sienna« (»Kníha o božské nauce svěřené osobou Boha Otce v rozmluvě. s myslí slavné a svaté panny Kateřiny Sienské«), vzniklo teprve r. 1378 (vydÁn.o o sto let později r. 1472), když Kateřina provedla smír s Florencií, patří však obsahem i slohem úplně v období jejího mystického zasvěceni. Rámec rozmluvy se Stvořitelem dán jest duchovní skutečností ekstase; není však literárně zužitkován a umělecky proveden. Dovednost dialogická chybí prostému plodu mystického vytrženf, Bůh mluví skoro nepřetržitě sám, vykládaje učeně a skoro školsky základy křesťanské moudrosti; úzkostná toužící duše sotva se odvažuje klásti otázky a tázati se po vysvětlení, jest pasivní, pokorná aŽ do nečinnosti. Dialogu chybl stavba logická, proudy odtažité dogm.atiky va1f se v něm široce, a silné větry mystického nadšení duji tu prudcej vše vedle sebe, bez rozlišení, učlánkování; teprve počátkem XVIII. věku rozděluje Girolamo GigIio, soustavný vydavatel a jazykový ohrán ce děl Kateřininých, »Dialog« ve čtyři oddíly (o náboženské moudrosti; o modlitbě; o božské prozřetelnosti; o poslušností), které posléze vyúsťují v žhavé proudy patetíckých modliteb. Tento nedostatek vnitřní stavby liší »Díalog« nevýhodně od jiných mystických děl křesfanských, která nad něj vynikají jak podrobností 29