k rií jako k své světici;· malfři zpodobují jeji tajuplné zasnoubeni s "Kristem, básnici vlašt1 i latinštl opěvují skutky jeji lásky a milosrdi; myst:cká filosofie vzhlíží hrdě k jejímu dialogu »0 prozřetelnosti boží«, a italské pisemnictvi jmenuje s pýchou jeji listy; poutnici zavftavší do Sieny hledají v dominikánském chrámě fresky Sodomovy zobrazující její legendu a v ulici deU'Orca malý, skromný domek, kdysi náležející barvili .Jakubu Benincasa. Všickni,kdož čt1i výmluvné jeji dopisy osvětlené svatými blesky hněvu a rozhorleni, všickni, kdož se zamyslili nad bouřlivýmí osudy jejího třiatřicetiletého panenského života, všickni, kteři našli jeji jméno v dějepisu církevním a ve vývoji i v dějinách písemnictvf italského, všickni, kdož dali se okouzlovati něžným pfIvabem legendy, af již katolíci či protestanti, af milovnici přísné pravdy dějinné či duchové um~lecky· vníma vi, podivují se vřele a upřímně prosté dívce, jež hovoříc s Bohem, nezapomněla opravdově mluviti s lidmi, která v mystickém rozjimání neztratila smyslu pro pronikavou obrodu veřejného života, jež spojovala vždy hrdinstvi kontemplace s hrdinstvím činu, lásku odpouštějicí s láskou trestající, jež byla pannou bojovnou než se stala pannou vftěznou, která nezapomněla nikdy, že serafové ozbrojeni jsou ohnivými meči. Dva neobyčejné typy života ženského spojeny jsou v její osobnosti nerozlučně, splývajice v obdivuhodnou bytost; pevně vyhraněný až vášnivý život citový sdružen jest v Kateřině Sienské I bohatě vyvinutým životem volnfm. Jak vá!nivý svůj cit tak nezdolnou a pevnou svou vůli pro 22