ooevzdanosti a pokorným kultem bolesti. Když odpovědí na básnickou epištolu došla Radegundy zpráva, že Amalafried jest mrtev, dopisoval si FortunatuB jejím jménem dále s jeho dědici, ale nikdy již nedosáhl dokonalosti, která »excidium Thuringiae« staví po bok hymnu »Vexilla regis prodeunt«. Radegunda, statečná v utrpení a důsledná v předsevzeti, nebyla bytosti tvůrčí: povzbuzovala a podněcovala jiné, aby měnili v kulturní činy to, co se tajilo v citových hloubkách její duše, vzlétajícf ke trůnu božímu blíže než i nejlepší z jejích vrstevnfků. Čestnou přímost pevné své povahy dovedla vztýčiti proti pánovitému nási1níetv! barbarského panovnfka a tim povznesla vůbec cenu uvědomělého ženství uprostřed lítých milostnic a krvelačných tyranek. Odříkavý názor přísné řeholnice prosadila proti královské vóH a vyvodila z něho nové dósledky duchovní: zasvětila lidské srdce tajemství bolesti a oběti. S předním básníkem svého věku hovořila jako bytost rovná, ba určovala směr jeho tvoření: zahajuje nepřehlednou řaduinspiratorek v poesii. Poskytovala z nejlepšího, co žena m6že dáti a to v hrúzných dobách, kdy ženství hynulo bud v marné trpnosti nebo v živočišném sebesníženf, - nezaslouží, aby byla perem historikovým občerstvena její legenda? (1907) 19