chovnich a nejšťastnějši byl v Poitieru, kam jej v'bil stolec biskupský i klášter Radegundin, a kde Jako nástupce 8vatého Hilaria kolem r. 60skonal Rozkvět křesfanského básnictvi ve starověkých formách za Karla Velikého zastřel nadobro slávu Fortunatovu, ušetřiv pouze jeho mohutných hymnd: jeho příležitostné básně, namnoze prázdně řečnické a pohřešujíci pevn08ti přesvědčeni, pozbyly nadobro významu, jeho životopisy svatých zdály se příliš jednoduchými pro vytřiberiějši vkus; jeho skladba o nešťastné visigotské princezně Galsvintě, která do Neustrie přišla si pro smrt z ruky zločinné Fredegundy, souložnice manželovy, odpuzovala rozvleklosti. Kromě pašijových básni chrámových dotýkají se dak našeho srdce z Fortunatova tvořeni právě jen ty skladby, při nichž čerpal inspiraci právě z podnětd Radegundiných i přede všemi rozsáhlá veriovaná epiiitola »De excidio Thuringiae«. V teskných vzpomínkách a s to~hou nezmeněené lásky obrací se tu třicet pět let po zkáze společného domova Radegunda k bratranci Amalafriedovi, tehdy vojevt1dci cisaře byzantského a vyprávi mu to, co nejtěsněji oba Fpojovalo: ztroskotáni vlasti durynské. Radegunda takměř vede ruku Fortunatovu: ona jest to, kdo vidí vše s jasnou krutosti před sebou, kdo proživá znovu staré bolesti, kdo citovou silou zddrazňuje ryze lidské prvky v přiběhu tenkráte příliš všedním. »Poslední římský básnik«, jak Fortunata nazval znalec, na.bidl vybroušenou svou elegickou formu Ráde~undě, aby v ni vylila žal nejstrašnějších vzpomlnek, překonaných však již křesfanskou 18