pravděpodobně na její popud vznikly obě hymny, Zpívané po celý středověk na Veliký pátek v chrámech katolických, »Vexilla regis prodeunt« li »Pange, lingua, gloriosi lauream certaminis«. První píseň, jejíž smělá parodie zaznívá i v ,;·Pekle« Dantově, vrcholí horoucím výkřikem, opakovaným umdlenými rty a roztouženými dušemi do dnes: »0 crux, ave, spes unica«, druhá skladba založena jest na hlubokomyslném protikladu záhubného stromu rajského a spasného stromu kříže i v obou zpěvech nachází oddané srdce křesfanovo záchranu v Bohu, jenž utrpením a obětí stal se člověku nejpodobnějším a tím posvětil to, co bylo dosud hrůzou a pohanou. Skladatel těchto hymnů, proslulý básník merovinské Galie, Venantius F ortunatus, jest středem pátého a posledního obrazu v řadě fresek. Jevištěm jest opětně poitierský klášter řádu sv. Cesaria, kde Anežka jest abatyší a Radegunda déle než dvacet let vůdčím srdcem. Líbezný výjev idylický: ve skromném večeřadle u stolu pokrytého jemně tkaným ubrusem, kde stojí misky se štěpným ovocem, košíčky s kaštany, poháry s vínem, sedí sestárlá Radegunda a představená kláštera Anežka v rozhovoru s Venantíem FortUnatem. Zatím co Venatius požitkářsky okouší sladkých darů pozemských, předložených mu pečlivými přítelkyněmi, pročítá Radegunda na drobném bílém lístku latinská disticha básníkova, líčící; jak . dlouhá mu byla přísná postnf klausura Radegundina, a kterak návrat z ní připadal mu jáko útěšná doba žní bohatá snopy, hrozny a ovocem i shovívavý úsměv pohrává kolem ušlech 16