fresce vidíme v bráně kláštera sestárlou, ale stále půvabnou Radegundu v rouše mnišském, opřenou o rámě abatyše Anežky, někdejší její služebnice a schovanky. Náhle do opevněného kláštera přichází velkolepé poselství, kněží i presbyteři, jáhnové i šlechtici za zvuku zvonů. Radegunda klesá na kolena přemožena radostí i pokorou. Dávné její přá.ní se splnilo; císař Justinus posílá j; třísku ze svatého kříže. To! událost dalekosáhlá pro křesťanství francké i pro duchovní prohloubení myslí barbarských: dotud uctívali výbojní válečníci Krista vítězícího v slávě a v moci nad říší pekelnou, bojovníka a krále, nyní se k nim však blíží Ježíš obětavý a obětovaný, trpělivý mučedník, tichý Beránek. Teprve nyní vyjasňuje se barbarům bolestné tajemství křesťanské víry a pašíjový její smysl; kopí Longinovo sklání se v pokoře přede dřevem kříže. Komu mohl nový ten názor vyhovovati více než právě Radegundě, která nalezla svou lidskou důstojnost teprve, když složila korunu královninu a jíž škola utrpení a .oběti přinesla duchovní dokonalost? Nesmíme přeceňovati účinku těchto náboženských nálad na mysli franckých barbarů: zprvu jen kláštery a jejich školy byly prodšeny tímto blahodárným duchem, ale právě urozené ženy přinášely z křeslanských těch semenišť jemnější smýšlení a citění do společnosti světské, vymáhaly si od smyslných násilníků úctu a ohled a připravovaly půdu rytířskému mravu. Radegunda sama, uvědomělá podněcovatelka nábožensky citové kultury v době ukrutností merovinských, zůstane v dějinách vždy sloučena s tímto převratem nborovým; 15