Němců, nebylo v jediné z uvedených obcí ani 10 procent německé národnosti. Tolik nám vykládá su· chá mluva dat statistických o principu národnostním, podle něhož se podle tvrzení osoby pro Německo nejautoritativnější prováděla okupace pod heslem národního sebeurčení. Pro vzdělaného Čecha neběží však při vyslovení těchto jmen o pouhé místní nositele měnivých údajů. statistických. Bylo již na těchto místech případně pověděno, že zápas o ponechání Hodslavic, rodiště Fr. Palackého, v československém státě má přímo symbolický význam pro náš boj o národní sebeurčení. Připojme, že starobylé školské město Přibor, kde se odedávna vzdělávala inteligence Kravařska, chová pro nás zvláštní kulturní cenu. A nezapomeňme ani, že Stramberk, hrad i městečko, i se svým archeologicky památným Kotoučem a svou malebnou a historicky proslulou Trúbou souvisí mnohonásobnými svazky s českým vlasteneckým povědomímI Nestačí říci,že. podobně jako český archeolog K. J. Maška odhalilvýznam Kotouče, objevil český lékař a milovník umění Adolf Hrstka pro umělce pitoresknost českého Rothenburka. Lidumil a. buditel kraje, sám rodák z východníchČech (nikdy se nenadál, že třeba dočasně spočine jeho popel v německé říšil), provedl celým svým obětavým životem důkaz navždy památný i politícky důsažný; každá práce ve prospěch hmotného i mravního zvelebení lidu stává se právě sebou samou aktem národního českého probuzení k vědomí, jež bylo dočasně uspáno jenom sociální a hospodářskou porobou. Tento kraj, tíhnoucí spíše k Valašskému Meziříčí a k Frenštátu než k Novému Jičínu, kam náleží politicky, jest kraj český. Marně o něj po věky usilovala 64