hmotných tak duševních. Svoboda myšlení a jednání jest pouhým heslem, které bez rozpaků odvrhne diktát zájmů třídních nebo nacionálních. Lidstvo přestalo státi o svobodu a zatoužilo především po autoritě, jsouc ochotno přiznati jí i právo násilí ať nekrvav~ho, ať krvavého. A přece již svatý Augustin pronesl velké slovo, které kdYl'i citoval mladý Vrchlický: Veritas filia temporis non autoritatis. Obracím se k vám, občané akademičtí, s tohoto místa, nad nímž právě letos zobrazila mistrovská ruka malířova hluboký mythos o Prometheovi, přinášejícím lidstvu blahodárný a kulturotvorný oheň: zachovejte si, prosím, svobodu ducha, která jest božskou jiskrou Prometheovou! Užívejte tohoto plamene k to·mu, abyste se stali skutečnými osobnostmi, občany s pravým sociálním cítěním, vzdělanci s živým smyslem pro krásu, intelektuály se schopností a odvahou kritického soudu, jenž se nedá usměrniti, nedá znásilniti. A dovolte mně ještě jednu prosbu stejně časovou jako naléhavou: neopouštějte a nezrazujte nikdy posvátnou víru v poslání a úkol vzdělanstva! Synthesou principu antického a křesťanského vznikla a zmohutněla ve středověku, ale byla zachována ještě renesancí a za osvícenství zásada: všechna moc pochází z ducha; vzdělanci byli jejími strážci a to jim zaručovalo vůdčí místo v organisaci světa: služebníci Ducha byli skutečně solí země a moc inteligence byla uznávána a oceňována. Avšak sekularisací a laisací vzdě· lanstva nadešla nejprve etatisace kultury a vzdělanci ve funkcí úředníků, důstojníků, učitelů a kněží, ale i spisovatelů, vědců a umělců, jali se přisluhovati zájmům státním. V revolučním věku demokratickém nastal malý přesun. Z plnosti revolučního sebevědo 52