v nové literatuře, i o Devíti kapitolách o novějším románě francouzském, kde od Stendhala přes naturalisty postoupil až k Franceově románové archeologii, exotismu Pierra Lotiho a k Rodově i Bourgetově etické duševědě, řídě se zásadou: »Cetl jsem všecko, o čem zde mluvím, málokde se opírám o posudek cizí. Píšu jen o tom, s čím mohu sYmpatisovati. Co je mi cizí, čemu nerozumím a tudíž si o tom úsudku nedovoluji, klidně pomíjím.« Leckde, na příklad v knize spíše feuilletonistické než essayistické O knihách a lidech, zvrhá se metoda životopisná spíše již v postup anekdotický. Avšak daleko nejkrásnější z literárních statí Vrchlického jsou ty, kde o básníku mluví básník, kde se místo metody a systému vciťuieumělecký duch mocí intuice a vnitřního spříznění do duše sourodé, která se v posvěcené a úrodné chvíli dotkla jeho ukrytých strun - dovolte, abych řekl, že tyto básnické karakteristiky jsou váženy z knižního prožitku, který není slabší než prožitek reální, a že zde čtenářská inspirace pracuie obdobnými prostředkv iako inspirace básnická. Pak se stává neiednou, že Vrchlický mezi literární stati vkládá veršovanou podobiznu básnickou, nefčastěji ve formě sonetu, vypracovanou s podivuhodným uměním zkratky, konci sní metafory, lyrické analogie. V celou malou galerii portrétů básníků ze všech literatur evroP'ských, antických, středověkých i moderních narostly takové znělky, zaháiené cyklem Masek a profilů, v Dojmech a rozmarech a pokračují v Sonetech samotáře, Nových sonetech samotáře i Posledních sonetech samotáře. Vžívaje se láskyplně a oddaně, se SYmpatií a bez úmyslu kritisovati do osobnosti a tvorby básníkovy a nacházeje zpravidla s jemným smyslem vnitřní souvislost mezi 43