minulosti i svědomí před předky jsme tím povinni. Jen před předky? »Sebe jsi zradit moh', Ale své potomky?« táže se u básníka země, která nechce snésti, aby bylo její roucho trháno; Mohlo se zdáti přecitlivěloU: reakcí na osudnou chvíli, když jsme si při zprávách o německém záboru efektivně připomínali citový a náladový přízvuk územních ztrát, zpřítomňujíce si některá místa nad jiné drahá. Koho by nebolelo, že vstupní akordy naší Vltavy, zachycené a přetvořené symfonickou básní Smetanovou, nalézají ozvěnu v zemi cizí; že Máchovo jezero v Doksech omývá ve hrách dětinných říšskoněmecké břehy; že nejtragičtějším způsobem, jakého se básnířka nenadála, proměněn byl v tvrdou skutečnost výkřik Karoliny Světlé: »Je mi tě líto, starý Ještědel« Za hranícem svého státu musíme hledati posvátné místo ve Stadicích, odkud zakladatel národní dYnastie pospíšil na stolec knížecí; nenáleží nám již Bezděz, gotický vrch, posvěcený slávou i utrpením našeho gotického středověku; s gestem povýšené samozřejmosti nám byly odňaty Karlovy Vary, které především pro děti své země objevil a založil Otec vlasti. A nikdy se nesmíříme ani s tím, že jsme se musili pod úderem diktátu doprovázeného dupnutím okované boty usurpátorovy vzdáti hor a vod, ustavujících podobu naší vlasti: lysého krkonošského hřbetu a kadeřavého českého Středohoří, temných jezer na Sumavě a horských zdrojů všech našich řek, a že český básník jest dnes odháněn jak od Cerného jezera, nad nímž Neruda dumalo hloubce národního hoře, tak od horské bystřiny Mumlavy, která k Dykovi promlouvala rytmicky o energii a statečnosti. To není pouhá sentimentalita zvyku a vzpomínky, co nás poutá ke krajině malebnÝm, historicky památ 23