počítáno nejméně; české probuzení národně státní myšlenky, na něž u nás po dokonané katastrofě bělohorské nestačila vládnoucí vrstva šlechtická, provedlo vzdělanstvo, jakmile načerpalo energii z venkovského lidu, dotud zneuznaného to jádra národního těla. Jaká složitost podmínek, na nichž závisí národní dějiny a národní bytí.' Kolikerý důvod k důvěře, že právě v pravou chvíli, nevypočitatelnou a neodhadnutelnou, nastoupí složka nejschopnější zachránit nebo obrodit národ. Nábožensky mravní důvěra v Prozřetelnost, jež »řídí člověčenstva dráhy,· moc dává národům, jim nese zmar,« nevyčerpává se spoléháním na její přispění »až hrozná bouře rozhodnutí třeskne«. Jde dále: obrací se k Bohu v důvěře, že v nejtěžší chvíli oslabení vzbudí v národě sílu na místě nenadálém. Ale starých bitev Bůh žije jen potud, pokud národ nepřestal v sebe věřit, pokud nepřijal svůj krutý osud nikoli s resignací, ale s protestem, pokud se nevzdal ochromujícímu pesimismu, tupému zoufalství, bezmocné ztrnulosti před osudem. Jsou životní situace, za nichž si jednotlivec vykupuje tragické právo na sebevraždu. Národ však toho práva nemá nikdy. Stále naléhavě mluví k němu země výčitkami básníkovými: »Kterak jsi zapomněl dědičný na díl? - Kterak jsi váhal a kterak jsi zradil? - Jak možno kletý čin provésti vědomky? - Sebe jsi zradit moh'. Ale své potomky? - Dokavad dýchal jsi, proč ses vzdal?« Prožíváme všichni týdny pašijové a cítíme, že to nebudou jenom týdny, nýbrž měsíce a léta. »Na naší Kalvarii, v chorém kříže stínu, hle matka Vlast 8 syn Národ v jejím klínu.« Zatmělo se nám· všem v ~racích i v srdci; zazdálo se nám, že se opona chrá 15