Nevyčerpatelné a nepostížitelné jsou skryté zdroje národní síly, které tryskají na neočekávaných mís~ tech nejprudčeji právě v dobách nejpovážlivějšího oslabení. Jsou periody, kdy se národ nejbezpečněji opírá' o své historické právo, o posvátnost svých hranic, o dějinami zaručenou nedotknutelnost svého území, ale jsou jiné, kdy naopak spoléhá na přirozené právo svého uvědomělého a neústupného bytí, které s tím větší energií cítí odpovědnost, čím nepřítel postupněji »mate. zemi« a vztahuje pěst na její dějinn}útvar; pak se ukáží »mezemi vlasti nerozbornými, jichž se bojí tknouti potupa, mravy, řeč a mysli svorné«. Národ, nejen dějinnou kontinuitou, ale hlubokým morálním svazkem spiatý se svou zemí, jest právem hrd na její přírodní statky, na hory a lesy, doly a báně, drahé kovy a léčivá vřídla, které mu zaručují hmotné bohatství a technický rozvoj. Přes to nehyne, je-li jejich míra zmenšena, naopak snaží se na svém území lépe, důmyslněji využíti daných přírodních podmínek, vytěžit z nich- více, objeviti na nových místech neznámé zdroje hospodářského podnikání. A v takových zkouškách své materielní síly nezapomíná především na tvořivou, obrodnou a osvo·bozující moc hodnot duševních, které namnoze skládají nejvlastnější národní dějiny: na náboženský vzlet, na filosofickou hloubku, na nevyčerpatelnou badavost vědeckou, na stále mladistvý elán. umělec·ké tvorby. Kdo ví, zda právě z těchto oblastí nevyroste velikost národního celku, politicky pokořeného, hospodářsky zeslabeného ,vojensky bezmocného? Zdává se, že civilisační rozkvět národa závisí na stejnoměrné účasti všech jeho třídních a stavovských složek, a přece jak často postavil se v popředí všeho dění, nesa záchranu, jeden stav, mnohdy ten, s nímž 14