má práva rozhodovati se jednoznačně pro tu neb onu metodu a bude hledati mezi nimi střední cestu. I když jeho veřejné úsilí směřuje k idealismu a k vítězstVí práva nad násilím, neuzavře svůj názor a jednání z něho plynoucí krutému poznatku, který vyjádřil básník slovy: »Klam, v národech že láska vše«. Jinak kyne jeho činnosti zklamání za zklamáním, porážka za porážkou, úskok nepřátel a zpronevěra ne-li přímo zrada spojenců - jest nám třeba pokračovati v soustavném dešifrování oněch hrozných ran, které nám přítomnost vpálila právě v posledních dnech do kůže a do masa? Ale tam, kde odpovědný a vůdčí duch uvažuje o národu jako celku, kde se táže na cesty jeho budoucnosti, kde hledá prostředky jeho dalšího života a rozvoje, tam není a nemůže býti místa pro pesimismus. Jeť národ, skládající se stejně z nenarozených jako z mrtvých a živoucích, souhrnem neomezených možností pro budoucnost. Všechny utrpěné porážky v něm jsou podmínkami, sliby a vzpruhami příštích vítězství; veškeré křivdy, zažité a neodčiněné se mění v pobídky, aby zítřky přinesly vyrovnání porušeného mravního řádu a světové rovnováhy. Proto národ sám sebe hodný nepřijme žádný ústrk bez protestu, zavazujícího, aby bezpráví bylo odčiněno; nesmíří se s územní ztrátou, aniž si uloží odhodlání získati uloupenou půdu zpět; na chvilkové pokoření odpoví především snahou dobrati se soustavnou prací a po případě i brannÝmi prostředky oné moci, jaké požíval v dobách svého nejšťastnějšího rozkvětu. Národ se smí na čas přizpůsobit nepříznivÝm poměrům, které ho srazily, ale nesmí se s nimi trvale smířiti 8 nejen ve své zemi musí hledati podle rady básníkovy železo, ale i ve své krvi. 13