Před čtvrttisíciletím za dob nejtěžšího pomzení vytryskly z hlubin české národní duše dva tragické a úchvatné projevy. Poslední biskup Jednoty bratrské, Jan Amós Komenský, vidí, »jak jiní v říši národové sobě pokoj jednajíce, nás opustili a z téhož pokoje s celou vlastí vypustivše, v hrdle Antikristu věčnými časy zanechali.« V tomto dusivém stínu Vestfálského míru usedá a v plnosti přesvědčení, že duchovní věc česká jest zároveň věcí mravního řádu, posvěceného Bohem, píše svůj Kšaft, který na závěru vrcholí modlitbou za národ a nadějí v jeho budoucnost i sílu po přejití vichřic hněvu. A necelé čtvrtstoletí po tom, když hrozné následky české porážky a třicetileté vojny až do kořenů rozvrátily zemi a národ, stát a jazyk, mravnost a svědomí, vzývá zanícený katolický vlastenec, dějepisec Bohuslav Balbín, v Obraně jazyka slovanského, zvlášť českého, po drásavých obrazech obecného úpadku ve vlasti Boha i patrony zemské, aby »nás opět postavili na místo, z něhož jsme padli nezaslouženě«, a nedoveda potlačiti konečné důvěry, volá k závěru k dědici české země: Nedej zahynouti nám ni budoucíml II