CESTOU K MISTRU JANU HUSOVI. T-rto studie vznikly v jubHejním roce Husově. Jan Kollár o Janu Husovi. 1 Na tuto tradiční souvislost československých protestantů s domácí minulostí reformační upozornil již T. G. Masaryk ve spisku Jan Hus. Naše obrození a naše reformace. V Praze 1896, str. 20. Studie Masarykova řeší velmi zajímavě a nabádavě, ovšem jen v rysech obecných, problém Hus a Kollár; klade příp,adný důraz na Řeči a kázně, jichž dotud ba dání o Kollárovi valn~ nedbalo a vrcholí v zajímavé, ač Mstoricky poněkud nahod.íIé paralele mezi osobou kazatele v Betlémě a kazatele v Pešti. DůkIadným a suchým svým způsobem dotýká se tématu též Josef Hanuš v díle Mistr Jan Hus v památkách lidu českého. V Praze 1915; v témže sborníku na str. 105 zmiňuje se o Kollárovi také studie Šaldova M. Jan Hus a doba jeho v moderní poesii české. 2 Rozbor Kollárových "Nedělních, svátečních a příležitostných kázní a řečí" z r. 1831 a 1844 podali T. G. Masaryk v studi»Jana Kollára slovanská vzájemnost" v Naší době 1893, Jar. Janoška v článku "Kollár kňaz a kazatel,< ve vídeňském sborníku "Jan KoHár« 1893 a Jan Jakubec v "Literatuře české devatenáctého století", díl II, 2. vyd. 1912, hlavní to práci literatury o Konárovi vúbec. 3 »Vald a Viklef jsou kořeny reformace ještě v zemi skryté a nevidomé; Hus je peň a strlom, Luther květ a ovoce. Hus, vlastně mluvě, reformaci počal, Luther ji dokonal. Hus cestu mozolně klestil, po níž Luther již pohodlně kráčel, Hus obětoval refo'rmaci i svůj žiVlot i svou smrt, Luther toUko svůj život; Hus je otec, Luther jeho duchovní syn, jejž onen zplodil a vychoval« (II, 640). Mistr Jan Hus a česká reformace v díl e Má c h o v ě. 1 Janem Voborníkem v cenné monografií Karel Hynek Mácha 1907, str. 54 a násL 2 »Král Fridrich« (ve Vlčkově vydání Máchových sp~sů sv. lL, str. 216-218):