směs jeho projevům o ženské, dělnické a mravnostní otázce; a neznalost lidí, veřejných útvarů, zemí, dovádí nejednou k čirým naivnostem ... ale komu platí výtka, že Artuš Drtil vždy zůstal diletantem? Sotva jemu samému, jenž četl, studoval, pracoval celé n.oci, jenž si osvojil veškerou českou novinářskou i beletri~ stickou produkci od let devadesátých, jenž snažil se informovati vždy znovu ke každlému tématu? V pozůsta~ýchspisech najde se též samostatný oddíl prací Drtilových, jenž jest nadepsán »Morálka veřejná 'a žurnalistika«. V něm jest Drtil nejrázovitější, ať mluví o reformě krajinského tÍ'sku, ať podává zdrcující kritiku pohlavního života v mládeži, ať bičuje poměry na vojně, ať zabývá! se otázkou honorářovou. Zde píše o poměrech, jež ho sama hnětly a trýznily, .zde čerpá z plnosti pravdivého a podrobného poznání, zde horlí a burácí, ironisuje a sarkasticky vytýká, zde vrhá před čtenáře nej~n kus bezprostřední skutečnosti, ale i kus krvácejícího, uraženého a poraněnéh:o, leč vždy pa,· divého srdce. A dlužno dodati: tu jest i sloh Drtilův nejživějŠí a nejpravdivější; odhodil nucenou a mnohdy nezvládnutou terminologii odbornou; oprostil se od násilně s.Iedovaných a přece úplně nenázorných metafor; přiznal! se 'k Hdové drsnosti, k pádnému důrazu. Tyto stati ukazují též jasně, odkud DrtH novinář vyšel a 'kam se organicky řadil. Jest nejmladší z oněch novinářsk:ých »patologů« naší společnosti«, které vychoval český realismus; cesta k němu vede přímo od Herbena přes Machara a Horkého. Artuš Drtil hlásil se ke svým učitelům otevřeně; neváhal přejímatí"jejich soudů a třeba i bludů; psalo nich s obdivem, byť ne v superIativ~chj pokládal literární a novinářské spo-