chvílích črtával i syntetické podobizny posuzovaných spisovatelů. Nikdy však nesledoval v kritických svých statích historických cílů a genetických konstrukcí, an~ tam ne, kde šlo o větší úseky literární nebo o celé uzavřené zjevy. Kdežto filologicky školení adepti kritiky stávají se po čase dějepj'snými kvietisty, kteří vše spolehlivě vyloží a všemu moudře přiřknou oprávněnost, pojímal samouk Drtil, jenž neměl akademické průpravy, celé písemnictví stále jen ve vztazích k přítomnosti, k jejím bolestem, k jejím touhám, k jejím nadějím. Proto studoval na rozebíraných dílech slovesných předevší:m jejich ideje, životní tendence, kulturní hodnoty a teprve v druhé řadě jejích uměleckou formu, třebaže ohčas při odsudku, zvláště začátečnického veršování mladých ochotníků, projevil dobrý cit pro zákony stavby a pro odstíny slohu. Nikdy nebyla mu literatura absolutním uměním odepíatým od ostatního ži· vota, nikdy nedovedl uctívati ryzího ideálu estetického. Jako sám p'o léta oddaně a neúnavně sloužil určitým kladným zájmům společenského obrození, národní pravdivosti, prohloubení mravního, tak očekával to od veškeré literatury: byIť v podstatě právě tak ten. denční kritik jako velký V. G. Bě1inský na Rusi nebo H. G. Schauer u nás, a tam, kde pro své mravní patos, pro svůj junácký idealism, pro svou horoucí víru v čistší a jasnější zítřek našel přilehlý slovesný výraz, byl dů'stojným jidh dědicem. Snad právě proto stál Drtil noviná,ř nad Drtilem kritikem. Zaujat ve své duši široce založené vše'mi otázkami veřejnými, odpovídal ha ně rád a horlivě. V tom, že dovedl se rozohniti pro každý probléilli dne a hodiny; v tom, jak rychle a bystře uměl svů.j náior