ARTUŠ DRTIL 'I J/. \ ! ýrazně modelovaná hlava krásného mladého '" / mu~e pozdravuje čtenáře na prahu statečné a smutné knihy, nadepsané» Výbor prací Artuše Drtila« (1913): vysoké a ušlechtile utvářené čelo, stíněné hustou hradbou temného vlasu, mluví o prudkém životě myšlenkovém; rty energicky sevřené vězní skoro násilně větu deroucí se na povrch, avšak celá, nejvlastnější bytost této myslivé a rozhodné tváře shrnuta jest v očíCh, těch okouzlujících tmavých zracích, nad nimiž se v dokonaLé souměrnosti klene silně nanesené obočí. Až do hloubek srdce propaluje se ta mužná jasnost pohledu, který se otevřeně, důvěřivě a zmužile upírá před sebe, do budoucnosti, k zítřejšímu dílu, který okamžitě dobývá si sympatií, 'který nemůže klamati, nemůže obelhávati. A přes celý ten obličej, jinošsky ·svěŽí a mužně opravdový, přehozena jest lehounká sífka radostného úsměvu, jejž si Artuš Drtil sá,m vykládal jako japonskou' stiHsaci, jako zdařilý .pokus maskovati fysiognomií vnitřní dění, ale o němž nelze nevěřiti, že by byl naopak prozrazením duševního taj,emství: Artuš Drtil, třebaže horlival až ke škarohlídství, třebaže zápasil s poměry a s bídou až do zoufalství, třebaže vystupoval ve většině svých prací jako karatel, soudce, útočník, přece pohlížel do žilVota s úsměvem víry, s' úsměvem oddání. Nelze zamlčeti paradoxu této podobizny, jediné podobizny Drtilovy; r·ozhodný a nadšený vyznavač hodnot a ideálů občanských, důsledný až prosaický demokrat, zapřisáhlý pacifista a odpůrce militarismu, oblečen jest v stejnokroj vojenský, jakoby na ironi-