stupňují se v příznačnou nemoc romantickou: v dualismus platonský, v svářící se dvojí děs, děs marné vzpomínky a děs z příští nÍ'Coty, v solipsismus .nihílí. stícký a pesimistický. Ve chvílí, kdy Máchovi kyne možnost vykoupiti se z těchto hrůz ÍJ mravně, nadosobní láskou k trpícím spolutvorům, Mácha hyne ... ale Í'n· tuitivnímu blesku Šaldovu jest možno osvítiti i ono vteřinové vykoupení romantickou filosofií soucitu, známou z Vignyho neb z Leopardiho. Méně zlomkovitě provedl dílo osvoboditelské Mácha umělec, jejž jako čirého romantika určuje stejně záliba pro disonanci vznešenosti a grotesky jako bojovné jeho zaujetí proti pevným genrům: nejkrajnější rozpory smi'řuje Mácha 'slohem hudebně sugestivním a obrazem svéprávným - hle, romantický stil jako vzdušný, oblačný most nad pelkelnými propastmi. čtem.e-li za studií o Máchovi bezprostředně sta! o Otakaru Březinovi, máme přímo dojem »koloběhu stejnosti«: tak paralelně komponoval F. X. šalda vnitřní drama obou lyrických metafysiků. Ovšem, co bylo II Máchy stručnou nápovědí, jest u Březiny rozvedenou symfonií; kde Mácha tušil a dohadoval se, tam Březina ví a prohlubuje; jestliže se Mácha z~jíkal, podává Březina pleno básnických varhan. Šalda ukázal krásně, jak ona láska k trpícím spolutvorům, kterou oba básníci přemohli temný solipsismus, měnÍ' se u Březiny v světlou víru »v člověka vyššího, vykou·pence a vykupitele svých menších bratří, ne vzboU!řence proti Bohu, jako tomu bylo u tolika romantiků, nýbrž posla jeho a naplnitele jeho vůle«. A velmi podrqbnou i láskyplnou analysou doložil dále, kterak Březina dovádí až na s.amý kraj možnostÍ< stílovýabsolutism, v němž obraz jest sám so-bě účelem, jako samo~